Haberler >   Haber Detay
 
AVUC ICI DAMAR IZI TARAMA SISTEMI SGK'NIN BASINI AGRITACAGA BENZIYOR

SGK 2013 yılı başında, avuç içi damar okuması uygulamasına gidiyor. Bu uygulama ile birlikte bir kaç istisnai durum dışında, hastalar avuçlarından tanınacak ve böylece nüfus cüzdanına yazıldırılabilen reçetelerdeki usulsüz uygulamaların önüne geçilebilecek. Ama uygulamanın hayata geçirilebilmesi için, hastanelerin cihaz alması gerekiyor. Cihaz ise tek bir firma tarafından satılıyor. Yurtdışında 700 dolar olan cihaz, Fujitsu-Siemens aracılığı ile 2 bin 500 dolar artı KDV ücret ile satılıyor.

Sağlık harcamalarındaki usulsüzlükleri önlemek amacıyla uygulamaya konulan "avuç içi damar okuma" uygulamasında cihaz krizi ortaya çıktı.

Özel hastaneler, cihazların satışının tek firmaya verilmesine ve yurtdışında 700 dolarken Türkiye'de 2 bin 500 dolara satılmasına tepki gösteriyor. Özel Hastaneler ve Sağlık Kuruluşları Derneği Genel Başkanı Dr. Reşat Bahat, cihazın tek firma tarafından sunulması sebebiyle pazarlık şanslarının olmadığına dikkat çekiyor. Bahat, sistemin sorunsuz işleyebilmesi için 3-4 aylık süre talep ettiklerini belirtirken, mevcut haliyle uygulamanın, istismarların önüne geçemeyeceğini söylüyor.
"Avuç içi damar okuma" sistemi Temmuz 2012'de Konya'da başladı. Eylül ayında 20 ilde daha faaliyete geçen sisteme, 15 Kasım itibarıyla 61 il dahil oldu. Yıl sonuna kadar ülke genelindeki 100 kamu ve vakıf üniversitesi, bin 800'e yakın özel sağlık kuruluşu ve diyaliz merkezinin sisteme dahil olması gerekiyor. Bu süre içerisinde biyometrik kimlik doğrulama sistemine geçmeyen kurumlar hasta bakamayacak. 0-12 yaş arası çocuklar, elleri olmayanlar, avuç içi damar bütünlüğü bozulanlar ve acil hastalar dışında, kimlik doğrulama işlemi yapmayanlar da sağlık hizmeti alamayacak. Yıl sonuna kadar altyapı kurma çalışmalarını yetiştirmeye çalışan sağlık kuruluşlarının en büyük sıkıntısı zamanında cihaz alamamak.

Yurtdışında 700 dolar olan cihaz, Fujitsu-Siemens aracılığı ile 2 bin 500 dolar artı KDV ücret ile satılıyor. Cihaz için kuyruğa giren hastaneler, siparişlerin zamanında gelmemesinden yakınıyor. Özel Hastaneler ve Sağlık Kuruluşları Derneği Genel Başkanı Dr. Reşat Bahat, biyometik ölçümlerin sektörü töhmet altından kurtaracağı için önemli olduğunu belirtiyor. Sistemin kuruluşu sırasında sıkıntı çekmemeleri gerektiğinin altını çizen Bahat, cihazın tek firma tarafından sunulması nedeniyle pazarlık şanslarının olmadığına dikkat çekiyor.

Konuyu SGK Başkanı Fatih Acar'a ilettiklerini kaydeden Bahat, "Firma yetkilileri ve SGK ile yaptığımız çalışmalarda, sadece 3 polikliniğe tanımlanan cihazların bütün polikliniklere tanımlanmasını istedik. Her hastane için 8-10 cihaza ihtiyaç var. Biz her polikliniğe verelim istiyoruz. Ana makineye çoklu el algılayıcısı uygulansın ki bunu her doktora verebilelim." diyor.

Özel Bahar Hastanesi Başhekimi Opr. Dr. Ömer Kurt da avuç içi damar tanıma sistemi yerine retina tarama ya da parmak izi damar tarama sistemlerinin mevcut fiyatlandırmanın altında olduğuna dikkat çekiyor. İsminin açıklanmasını istemeyen bir özel sağlık kuruluşunun yetkilisi, cihazın tek firma tarafından 3 poliklinik sınırlamasını ile satılmasını eleştiriyor. Fujitsu firması yetkilileri, konu hakkında açıklama yapmak istemedi.

SGK Basın Müşavirliği de ısrarlı taleplerimize rağmen görüş vermekten kaçındı. (Zaman Gazetesi)

İşte uygulamada yaşanan sorunlara dair meclise verilen bir soru nergesinde yer alan sorular

1) Avuç içi izi damar tanıma sistemi yerine parmak izi damar sistemi ya da retina tarama sistemlerinden herhangi birinin kullanılması durumunda fiyatın altıda bire kadar düşeceğini ifade edilmektedir. Bu bilgi ışığında neden bu 2 sistemden biri değil de daha pahalı olan avuç içi izi damar tanıma sistemi seçilmiştir?

2) Sistem getirilmeden önce sistemi kullanması zorunlu kılınan sağlık birimleriyle istişarelerde bulunulmuş mudur?

3) Söz konusu avuç içi tanıma cihazları ile ilgili tek bir firmanın tedarikçi kılınmasının gerekçesi nedir? Konuyla ilgili ihale yapılmış mıdır; yapıldıysa kaç firma ihaleye katılmıştır Cihazı üretecek firma hangi kriterlere göre belirlenmiştir?

4) Cihaz ile ilgili tüm işlemlerin tek firma tarafından yürütüleceği göz önünde bulundurulduğunda rekabet ortamı da olmayacağı için, servis ve bakım hizmetlerinin yüksek maliyetli olacağı yönündeki endişeler haksız mıdır, bu endişeleri ortadan kaldırmaya yönelik önlemler alınmış mıdır; alınması planlanmakta mıdır?

5) Her bir avuç içi izi damar tanıma cihazının fiyatı ne kadardır?

6) Avuç içi izi damar tanıma cihazlarına 3 branş yüklenebilmektedir. Dolayısıyla her cihaza neredeyse tüm branşları tanımlamak gerekeceğinden, her cihazın maliyeti servis sayısı kadar artacaktır. Türkiye'de yaklaşık 2 bin civarında kamu ve özel hastane ile tıbbi merkez bulunduğu göz önünde bulundurulduğunda bu cihazın kullanımıyla 50-60 milyon dolar fiyatlara varan bir pazar oluşacağı öngörülmektedir. Bahsi geçen hesaplama doğru mudur; bununla ilgili bir çalışma yapılmış mıdır? Bu doğrultuda cihazı tedarik edecek firma ile ne tür bir anlaşma yapılmıştır?

7) SGK bu uygulamanın maliyetini neden hizmet sağlayanlara mecburi olarak yüklemektedir?
Yukarıda yer verilen sorulara nasıl cevap verildi?

Yukarıda yer alan soru önergesine verilen cevapta şu hususlara yer verilmiştir.

Sağlık alanında suistimallerin önüne geçilmesine yönelik olarak avuç içi damar izi tarama yöntemiyle kimlik doğrulaması yapılabilmesine ilişkin çalışmalar Kurum tarafından yaklaşık iki yıldır sürdürülmektedir.
2011 yılının Şubat ayında test çalışmalarına başlanan sistem Mayıs 2011 tarihinden itibaren bir özel hastane ve Haziran 2011 tarihinden itibaren de üniversite hastanesinde pilot uygulamasına başlanılmıştır.
2011 yılında Ekonomik Koordinasyon Kurulunda, yukarıda bahsedilen usulsüz işlemlerin engellenmesi amacıyla avuç içi damar izi ile kimlik doğrulama uygulamasının özel ve üniversite hastanelerinde 01/07/2012 tarihi itibariyle uygulamaya geçilmesine karar verilmiştir.
Bu itibarla, hizmet sunumunda vatandaşların kimliğinin doğru olarak saptanamamasının getirdiği sorunların önlenmesi amacıyla; kişilerin, T.C. kimlik numarası bulunan nüfus cüzdanı, ehliyet, pasaport veya evlilik cüzdanı ile birlikte biyometrik yöntemlerle kimlik kontrol işlemleri tamamlandıktan sonra sağlık hizmeti sunucusundan sağlık yardımları almalarına ilişkin, 5510 sayılı Kanunun 67 nci maddesinde 1/3/2012 tarihli ve 6283 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle düzenleme yapılmıştır.
Bir özel hastane ve üniversite hastanesinde pilot uygulaması devam eden sistemin başarılı olması nedeniyle Sosyal Güvenlik Kurumu Yönetim Kurulu tarafından 20/04/2012 tarihinde alınan Kararda;
1- Sağlık hizmetlerinin elektronik ortamda güvenli ve güvenilir altyapılar üzerinde vatandaş odaklı ve kaliteli olarak sunulmasının sağlanması, hizmet sunumunda vatandaşların kimliklerinin geleneksel yöntemler ile doğru olarak saptanamamasının getirdiği suiistimallerin Önlenmesi amacıyla, vatandaşların kimliklerinin dijital yöntemlerle belirlenmesi için birçok biyometrik yöntemlerin bulunduğu, bunların bilimsel yöntemlerle karşılaştırılmasının yapılması neticesinde. Avuç içi damar izi ve parmak damar izi yöntemlerinin Tübitak raporlarında da belirtildiği üzere en uygun yöntemler olarak belirlendiği,
2- Diğer taraftan; avuç içi damar izi sisteminin kullanılabilirliği hakkında yapılan ön araştırma neticesinde başlatılan pilot uygulama çalışmalarının bu güne kadar başarılı bir şekilde devam ettiği,
3- Ayrıca, İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü yetkililerinin yapmış olduğu açıklamalar doğrultusunda, elektronik kimlik kartı uygulamasının 2009 yılında pilot bölge olarak Bolu İlinde uygulamaya sokulduğu ve bu uygulamanın 2013 yılından başlanarak 2016 yılı sonuna kadar tüm İllerde tamamlanmasının planlandığı anlaşılmış olduğundan bu sürenin uzunluğu dikkate alındığında Kurumun beklemeye tahammülü olmadığından, bu arada sağlık tedavilerinden yararlanan vatandaşların kimliğinin doğru olarak saptanabilmesi bakımından, en etkin ve uygun yöntemlerle suiistimallerin önlenmesi Kurum açısından büyük önem taşıdığından,
Avuç içi damar izi sistemiyle kimlik doğrulama işleminin genişletilerek tüm illerde uygulamaya geçilmesi ve bu sistemle provizyon verilmeye başlanılmasının uygun ve yerinde olacağı belirtilmiştir.
Sağlık Uygulama Tebliğinin 22/06/2012 tarih ve 28331 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 3.1.2 numaralı "Kimlik Tespiti" başlıklı maddesinde; genel sağlık sigortalısının, sağlık kurum ve kuruluşlarına müracaatlarında nüfus cüzdanı, sürücü belgesi, evlenme cüzdanı, pasaport veya verilmiş ise Kurum sağlık kartı belgelerinden biri ile kimlik tespiti ve biyometrik yöntemlerle kimlik doğrulaması yapmaları zorunlu hale getirilmesi yönünde düzenleme yapılmıştır.
Bu çalışmalar neticesinde özel hastaneler ile üniversite hastanelerinde 1 Temmuz 2012 tarihi itibarıyla Konya ilinde avuç içi damar izi tarama yöntemiyle kimlik doğrulaması uygulaması başlatılmış olan sistem 15/09/2012 - 15/10/2012 tarihleri arasında 20 ilimizde (Ağrı, Amasya, Bartın, Bilecik, Bingöl, Bitlis, Burdur, Çankırı, İğdır, Karabük, Karaman, Kastamonu, Kilis, Mardin, Muş, Nevşehir, Niğde, Sinop, Şırnak, Yozgat) uygulamaya girmiş ve son olarak 15/11/2012 - 15/01/2013 tarihleri arasında ise geri kalan 61 ilimizde uygulamaya geçecektir.
MEDULA hastane sistemi üzerinden günlük 1,5 milyonun üzerinde provizyon alınmaktadır. Bu durum göz önünde bulundurulduğunda biyometrik kimlik doğrulamada kullanılacak olan sistemin; çok hızlı ve hata oranı düşük, hijyenik, temassız, vatandaşı herhangi bir fiziki şekilde etkilemeyen sistem olması önem arz etmektedir.
Avuç içi damar izi sisteminde; cihaz farklı fonksiyonları yerine getiren geniş bir sistemin parçasıdır. Proje kapsamında kimlik doğrulama işlemi tek bir cihaz üzerinden yapılmamaktadır. Avuç içi damar izi sistemi; çözüm paketi istemci ünitesi, pinpad, sensör, handguide ve uygulama yazılımından oluşmaktadır. Dolayısıyla birbirinden farklı sistemleri bazı basın ve yayın organlarında çıktığı gibi maliyetleri açısından karşılaştırmak doğru sonuçlar vermeyecektir.
Yukarıda da bahsedildiği üzere bu sistemin uygulanmasına karar verilen yer Ekonomik Koordinasyon Kuruludur. Bu sistemin test ve pilot çalışmaları yaklaşık 2 yıl sürmüştür. Bu süreç içerisinde sağlık hizmet sunucuları ile yapılan her toplantı ve konferans, kongrelerde sistem hakkında gerekli bilgilendirmeler yapılmıştır.
Diğer biyometrik kimlik doğrulama sistemlerinde yer alan sensörlerin de patentleri bir firmaya aittir. Avuç içi damar izi sisteminde yer alan cihazlardan sadece avuç içi damar izi okuma sensörü bir firma tarafından üretilmektedir. Sistemin geri kalan bütün yazılım ve donanımları Türk mühendisleri tarafından Türkiye'de geliştirilmiş ve üretilmiştir. Bu cihazların sağlık hizmet sunucularına pazarlama ve satış işlemlerini yapan birden fazla firma bulunmaktadır. Dolayısıyla sisteme ait cihazların tek bir firmadan tedarik edildiği söylemi doğru değildir.
Avuç içi damar izi sistemine ait cihazlar ile ilgili olarak Bakanlık ve Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından herhangi bir ihale yapılmamıştır. Avuç içi damar izi sistemi özel sağlık hizmeti sunucuları ile üniversite hastaneleri tarafından temin edileceğinden bu cihazı alacak olan sağlık hizmet sunucuları adına Kurumun ihale yaparak alması söz konusu değildir.
Tasarlanan yapının sorunsuz, hızlı ve güvenilir çalışması için proje bileşenlerinin uyumlu bir şekilde çalışması gerekmektedir. Bu nedenle donanım, yazılım, güvenlik, veri ve hizmet unsurlarının bir bütünlük sağlaması projenin istenen sonuçlara ulaşmasında önemli bir unsurdur. Toplam sistem performansı, süreklilik, yönetilebilirlik garantisi ve sorun kaynağının hızlı tespiti için güçlü bir sistem ve yapı kurulmuştur.
Avuç içi damar izi sisteminde yer alan cihazların, özel sağlık hizmeti sunucuları ile üniversite hastaneleri tarafından temin edileceğinden servis ve bakım hizmetleri 2 yıl süre ile garanti kapsamındadır.
Avuç içi damar izi tanıma sisteminin fiyatının belirlenme işlemleri Bakanlık ve Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yapılmamıştır. Avuç içi damar izi sistemi birçok ürün ve hizmetin bileşenlerinden oluşmaktadır.
1. Avuç içi damar izi okuyucu cihazı (palmsecure sensor)
2. Avuç içi damar izi okuyucu el konumlandırma ünitesi (handguide)
3. Avuç içi damar izi okuyucu sistemi (SecureSign)
4. Avuç içi damar izi okuyucu bilgi giriş klavyesi ve ekranı (keypad)
5. Avuç içi damar izi okuyucusu istemci yazılımı (elient software)
6. Avuç içi damar izi okuyucusu sunucu yazılımı (server sofhvare)
7. Avuç içi damar izi okuyucusu sunucu servis ve takip yazılımı (service management software)
8. Avuç içi damar izi okuyucusu yönetim yazılımı (central management software)
9. Avuç içi damar izi okuyucusunun bölgesel kurulumu,
10. Avuç içi damar izi okuyucusu çağrı merkezi hizmeti (cali center)
11. Avuç içi damar izi okuyucu sistemi yerinde servis hizmeti (2 yıl)
12. Avuç içi damar izi okuyucusu bölgesel dağıtım hizmeti
13. Avuç içi damar izi okuyucusu veri merkezi donanımı ve çevre birimleri
14. Avuç içi damar izi okuyucusu merkezi yönetim onsite destek hizmeti
15. Avuç içi damar izi okuyucusu merkezi donanım servis hizmeti
Bu unsurların birleştiği sistemin fiyatının 2.300 ila 2.500 dolar aralığında ve fiyata yukarıda yer alan işlemlerin dahil olduğu belirtilmektedir.

Bir cihaza 3 branşın tanımlaması ve ilave her tanımlanan branş için ilave lisanslama ücretinin alınması uygulamasından vazgeçilmiştir. Özel sağlık hizmet sunucuları ile üniversite hastanelerinin hasta kabul, poliklinik ve branş sayıları tam olarak belli olmadığından talep edilecek olan cihaz sayıları tam olarak bilinmemektedir. Bu nedenle 50-60 milyon dolar gibi bir pazar oluşacağı bilgisi ve hesaplama yöntemi doğru değildir.
5510 sayılı Kanunun "Sağlık hizmetlerinden yararlanma şartları başlıklı 67 inci maddesinin üçüncü fıkrası ile Sağlık Uygulama Tebliğinin "Kimlik Tespiti başlıklı 3.1.2 numaralı maddesine göre kimlik tespiti işlemlerinin sağlık hizmet sunucuları tarafından doğru bir şekilde yapılması ve sonrasında sağlık hizmetlerinin verilmesi gerekmektedir.
Ayrıca, 2012 Yılı Sosyal Güvenlik Kurumu Özel Sağlık Hizmeti Sunucularından Sağlık Hizmeti Satın Alım Sözleşmesinin 6.2.3. numaralı maddesinde; "Sağlık hizmet sunucuları; Sağlık Hizmetlerinin Sunumu Açısından Medula Sisteminin Gerektirdiği Bilgi İşlem Altyapısını, hastaları bilgilendirmeye yönelik Kurumca hazırlanacak yazılımları çalıştırmak üzere bünyesinde gerekli donanım altyapısını, hastaların kimlik tespitlerine ilişkin Kurumca oluşturulacak sisteme uygun gerekli altyapıyı yine Kurumca belirlenecek sürede, kendi bünyesinde oluşturmakla yükümlüdür." hükmü yer almaktadır.
Dolayısıyla kimlik tespit işlemlerinin sağlık hizmet sunucuları tarafından doğru bir şekilde yapılması gerektiğinden avuç içi damar izi sistemine ait cihazların bedellerinin de ilgili mevzuat çerçevesinde sağlık hizmet sunucuları tarafından ödenmesi gerekmektedir.

Kaynak:   SGK Rehberi
Yorumlar
Yorum Yap
Ad Soyad :
Yorum : 300
Diğer Haberler
SSK VE BAG-KUR YETIMINE EGITIM-OGRETIM YARDIMI
TORBA HAZIR
SGK'LILARA VE BAG-KUR'LULARA YENI DUZENLEME
4 MILYON KISIYE AF MUJDESI
PRIM BORCUNA YAPILANDIRMA
18 YASINDAN KUCUK EVLI COCUKLAR GSS PRIMI ODEYECEK
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Cocuk Bayrami Kutlu Olsun
MILYONLARCA CALISANA KOTU HABER
OZEL SAGLIK SIGORTASINDA YENI DUZENLEME
YURT DISINDAKI TEDAVILERDE SURE SINIRLAMASI KALKTI
PROMOSYONDA MUTLU SON YAKIN
MILYONLARCA KISI BU YASAYI BEKLIYOR
GIRISIMCIYE 12 MILYON TL TESVIK
2,6 MILYON KISININ GOZU BASBAKAN ERDOGAN'DA
CALISMA BAKANI: TASERON SISTEMINDE TEKNIK CALISMALAR SURUYOR
EMEKLILERIN ZAMMI NE ZAMAN, ISTE SON GELISME
EMEKLIYE IKRAMIYE MUJDESI
GSS BORCU ICIN YASAL DUZENLEME GELIYOR
OGRETMENE 363, POLISE 409 LIRA ZAM UMUDU
ISSIZLIK FONUNDAN 254 BIN KISIYE 129 BIN LIRA
VERGI BORCLARI ICIN SON TARIH 30 NISAN
TASERON ISCILERIN BEKLEDIGI YASA MECLIS'E GELIYOR
MAASINI ALAMAYAN CALISANLAR DEVLET GARANTISINDE
SGK'DA ONEMLI DEGISIKLIK
RISKLI BIRIMLERDEKI SAGLIK CALISANLARINA EK ODEME
TORBA YASA BEKLENTİLERİ KARŞILAR MI?


 
Sosyal Sorumluluk Projesi

Copyright © 2012 Sgk.com.tr. All Rights Reserved. ed.

raynointeractive